Nuffnang

Monday, July 30, 2012

Tauhu Bunga...


Semalam tghari tgk Ketuk-Ketuk Ramadan...kali ni artis jemputan dia Sari Yanti...kiut gila la Sari Yanti ni..mcm kanak2 je..padahal anak dah 2 org...

Sekali tgk resepi yang Sheila buat mcm simple & menarik...tambah aku mmg ketandusan idea nak masak apa...so bila rasa teruja lebih apa lagi terus terjah Giant cari bahan2...

Nama masakan ni sebenarnya Tauhu Bunga tp Sheila bt kali ni dia ubah nama jadi Tauhu Terbalik...tp aku suka lak panggil Tauhu Bunga baru nampak comeiii..

Benda yang wajib kena ada Tauhu Goreng ni...pestime la aku beli tauhu ni...sblm ni bt mee kari tak pernah pakai....kena potong sikit kt bucu2 dia kemudian terbalikkan...

So jadi la bentuk bunga mcm ni...senang je nak bt...tp kena slow takut tercarik kulit tu...

Inti yang aku guna ikut resepi Sheila...Isi tauhu, udang, ayam, bawang, telur, garam, lada hitam/lada sulah, ...sepatutnya letak juga daun sup...tp kt Giant seikat byk sgt so aku mls nak beli....kalau letak daun sup lg sedap kot..ok next time buat baru letak...gaul semua....

Isikan inti dlm kelopak bunga  mcm ni...sebab ada telur tu so dia akan melekat...takde la masa nak goreng berderai....disebabkan nak mkn masa berbuka aku simpan dulu dlm peti ais....masa nak makan baru goreng...

Ini hasilnya bila dah digoreng...mula igtkan keras...tp bila mkn kelopak luar tu ranggup & isi kat dlm ala2 nuget gitu...lagi byk isi udang & ayam lagi sedap...tambah mkn dgn sos cili atau cili thai..lagi terangkat....ada balance lagi 5 ketul balik ni berbuka leh mkn lagi....

Tiba2 pulak rasa lapar hehehe...




1 comment:

Lia said...

tak penah lg buat tauhu bunga ni. selalunya tauhu ni masak sup aja.. sedapnya blh try buat nanti. :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Award Dari Eynda

Award Dari Eynda

Anniversary Giveaway...

Anniversary Giveaway...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...