Nuffnang

Tuesday, April 26, 2011

Labu Sayong...

Balik kpg minggu lepas sbb makcik aku meninggal.. skrg ni 2 org je lagi makcik aku yg ada..tu pun diorg duduk kt bandar.....mesti raya bosan sgt klu blk kpg sbb tak dpt jumpa makcik2 dah...

Bila aku buat status kat FB yg aku ada kt Sayong korang tahu ke Sayong ni kt mana....ada sorang kakak ni komen suh belikan labu sayong.......sapa2 org Kuala Kangsar mesti tahu kot.....Labu ni bkn buah labu yg makan tu tau...labu perhiasan atau labu utk isi air....knapa nama Labu Sayong pun aku tahu...maybe yg buat Labu2 ni org kpg Sayong kot....sbb kat situ je ramai pengusaha Labu2 ni....

Wpun aku dibesarkan di Kuala Kangsar dan kampung di Sayong....tp tak pernah sekali pun kami beli Labu Sayong ni kekeke...ntah la tak minat langsung...tgk je la kalau kat kedai pun....

Bila dah beli utk org tiba2 teringin nak beli utk diri sendiri....so amik la yg sederhana....tak mahal rupanya dlm RM10-15 je...nampak sgt tak tahu langsung igtkan mahal.....yang atas hitam ni khas utk letak air masak...mmg sedap air masak tu nanti sejuk je...elok juga utk kesihatan....

Khas utk perhiasan yg corak2 tu sesuai la...tp aku tak minat so tak beli....kalau beli pun nanti pecah je...

Yang kecik2 ni selalunya org buat gift untuk kenduri kawen...ada juga tempat letak telur.....rasanya skrg dah glemer time kawen bagi tembikar mcm ni....rege pun murah je dlm RM1-2.....

Kecik2 dulu selalu tgk diorg buat labu-labu ni guna tanah liat...skrg ssh dah nak tgk sbb jarang blk kpg.....

Tempat lain aku tak pasti pula ada tak buat perindustrian labu2 tembikar ni....biasa yg femes kt Kuala Kangsar je.....salah satu tradisi org Kuala Kangsar.....


4 comments:

ieda said...

labu nie dik kalau letak air sejuk tau .. nak2 kalau simpan lama .. mcm minum air sejuk tuu :)

Alida Ali said...

Haah biasa minum umah makcik...mmg sejuk sgt air dia...leh jadi penawar penyakit gak....

Ummi Talhah said...

baru tadi je labu umah faa pecah gara2 anak bujang ku putra TALHAH..Memg sejuk airnya

Alida Ali said...

Takpe Faa murah je labu ni nanti boleh beli yg baru...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Award Dari Eynda

Award Dari Eynda

Anniversary Giveaway...

Anniversary Giveaway...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...