Nuffnang

Tuesday, April 12, 2011

Kuih SomSom...

Bkn somsom tulang ye...ini kuih..aku pun jarang mkn tapi tahu la mcm mana ropa dia....baru2 ni blk kpg MIL suh buat utk bawa bg pah aku...pah kan sakit sesuai la mkn kuih lembut2 mcm tu....pestime juga la aku buat....bhn2 dia mudah sesangat...

Bahan-bahan A.
1) Tepung Beras
2) Santan
3) Air
4) Garam
5) Daun Pandan

Bahan-bahan B.
1) Gula Pasir
2) Gula
3) Daun Pandan
4) Pewarna Rose

Gaul dulu bahan2 A sampai rata....kemudian baru naikkan atas api...

Gunakan api yg slow...kacau tanpa berhenti takut berketul...lenguh la juga tgn....lagipun dia takde warning langsung nak keras....tiba2 dah keras...berpeluh2 aku nak kacau hehehe...

Dah siap boleh la simpan dlm bekas..masukkan dlm peti ais...nak mkn panas pun boleh...

Masak pula air gula....

Tadaaa dah boleh mkn....mmg mudah nak buat dan sedap...lemak2 manis rasa dia...kalau posa lagi la sesuai mkn time berbuka...boleh jadikan desert....dah tau ni nanti boleh buat selalu....aku n3 kan resepi ni pun utk aku juga...mana tau nak buat ni tiba2 otak beku tak igt...boleh refer sini balik...mudahkan....


8 comments:

mak adawiyah said...

senang je rupanya...boleh try ni..

Mr. Z and Mrs. Z said...

ish..xpernah makan...

.:mama dhia:. said...

sedapnyer..suke makan som-som ni.. sedap..tp slalu pakai air gule melake..

mama tims said...

mm..cam sedap je..blh try nnti..

Alida Ali said...

Haah sedap2....semua boleh try...

mama dhia : boleh kot tukar guna gula melaka cfrm lagi sedap manis dia....

Mrs Z : aii org tepeng pun tak pernah mkn ke....

LanaBusyBee said...

akak bawak opis x tadi? xpenah try niii

Yan said...

sedapnya makan waktu berbuka..

Alida Ali said...

Ruby : tak bawa lagi tu bt kt kpg..nanti akak bt kt sini akak bawa na...

Kak Yan : Sedapkan mkn sejuk2....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Award Dari Eynda

Award Dari Eynda

Anniversary Giveaway...

Anniversary Giveaway...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...