Nuffnang

Friday, December 24, 2010

Bacalah Anakku...

Salam pagi jumaat semua....

Sapa ada anak 6 tahun...anak2 korang dah lancar tak membaca....aku agak stress skt dgn danish...sbbnya dia bab2 membaca mcm lemah sikit...masih kena mengeja2....dia pun kurang minat nak membaca ni...dia lebih suka math...kalau bab mengira dia mmg laju je la....setakat mengira tambah tolak utk no besar dia dah ok la....

Baru2 ni bday dia opahnya belikan buku Bacalah Anakku ni...sebelum ni aku beli buku cite yg panjang2 utk dia baca...cfrm la berpeluh2 dia nak mengeja satu2...bgs juga opahnya duduk lama2 kt umah kami...boleh la dia mengajar...opahnya pun bekas cikgu so takde masalah nak mgajar danish....nampak la perkembangan dia sikit....tp bila aku suh belajar punya la liat siap kena paksa baru la amik buku...tu dgn ibu ayah dia la...kalau dgn opahnya laju je la sbb takut hehehe...

Maybe selama ni cara pengajaran aku salah la kot....tgk MIL aku ajar senang je....danish pun mcm cepat je belajar......buku ni 1 set ada 8 buah....sekarang dah sampai buku yang ke-4....sbbnya yang buku mula2 tu mmg la mudah sgt....setakat mengeja perkataan2 yg pendek...

Lepas ni aku kena tahan sikit apa benda yg dia minta....siap kena bg syarat nak apa2 kena abiskan dulu baca buku2 tu...sbb sebelum ni danish nak apa senang je dptkan....tu yg lemak....aku ni wpun garang & tegas tp kalau anak nak benda senang je bagi....ntah la maybe wpun aku garang tp cepat kesian kot.....

Harap2 masuk darjah 1 nanti boleh la membaca dgn lancar....

9 comments:

mimie1678 said...

YN pulak bab membaca alhamdullilah... tapi bab maths... adehhh!!! leh pitam ngajor dia... huhuhuh...

mamat80 said...

best betul MIL excikgu...hehehe

Alida Ali said...

Budak perempuan rajin bab2 membaca kot...danish mls sgt ssh nak ajar...tp mgira ok je...

Alida Ali said...

Mamat80 : mmg srnk tp tegas weiii...

paish said...

good luck danish! :)

Saliza said...

patutnya dah lama bg buku tuh kan. haris pon nnt start tadika baru ade kene beli buku ni diorg guna buku ni utk ajar membaca.

Alida Ali said...

Mana la tahu ada buku ni...ibu dia bkn rajin sgt nak cari...slmt la opah dia ada....suh opah dia je jadi guru tuisyen...

Dunia Mayaku said...

nak tanye danish pandai bace start umur berapa? susah hati anak tk pandai baca lagi...ade tk cara?alida ajar sendiri kat umah ke?

Alida Ali said...

danish pun tak lancar bc lagi...tp still leh baca sikit masa 5 thn sbb htr tadika..tu la MIL ajar guna buku tu..bgs btl buku tu beli la ajar kt rumah...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Award Dari Eynda

Award Dari Eynda

Anniversary Giveaway...

Anniversary Giveaway...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...