Nuffnang

Saturday, July 10, 2010

Musim Buah Yeayyy...

Walaupun aku tak blk perak musim buah ni...tp still boleh mkn mcm2 buah sbb abg aku yg tinggal kt Beranang ada kebun sendiri......bukan la dia yg tanam pokok tu asalnya tp keluarga mertua yg punya....tp sbb dia dah bt rumah kt sana automatik jadi hak dia....so aku sebagai adik yg baik kena la g walaupun tak di ajak hehe....mmg muka tak malu...musim buah je baru muka aku nampak kt umah dia....

Sebenarnya kalau tak g pun dia dah hantar minggu lps buah durian....ini aku terpaksa g juga sbb member ofis nak sgt durian....aku bawa ofis bg diorg rasa je smlm...sekali diaorg nak beli lak...Abang aku jual gak buah durian sbb diorg pun tak larat nak mkn....sana pun ramai org dtg beli secara borong....tp sayang dah hujung2 ni durian tak berapa nak elok sgt....jadi la utk nak mkn sendiri...

Pagi2 dah kuar rumah tau...risau sgt member aku tu durian abis....niat dia nak tgk durian luruh....mana nak luruh siang2 hari...biasa durian luruh waktu mlm yg byk....

Selain buah durian byk gak buah2 lain keliling umah abg aku ni....antara paling aku suka rambutan kuning atau nama saintifik dia rambutan gading....suka2 je aku ni tp aku rasa btl la nama dia rambutan gading.....aku dari dulu pantang nampak rambutan kuning ni...kalau rambutan merah aku kureng sikit...

See nak tunjuk berapa rendahnya pokok dia sampai leh capai je kalau nak mkn....model tu saje je gedik kt situ hehe....abaikan badan model yg gemuk tu....mmg tak sedar diri....aku apa lg dah rendah takyah kait senang la nak mkn amik terus dari pokok.......aku sbb lama tak blk kpg rasa jakun jap duduk sana hehe....

Jambu ni aku tak tahu nama apa....aku dulu kt kpg suka sgt mkn.....ni nak amik mcm tak sampai hati pula sbb kecik lagi...tunggu la dtg lagi sekali cfrm dah masak ranum...sedap tau jambu ni lembut je isi dia....

Buah langsat pun byk....abang aku mls nak jual sbb takde sapa nak panjat ambil...tu pun td terpaksa suruh ank buah panjat ambik tuk kitaorg....cian anak buah aku kena dera dgn Acu dia....takpe sekali sekala Acu leh dera korang.....diorg pun tak heran nak mkn buah2 ni...dah jemu la tiap2 ari tgk...abang aku ckp bkn diorg je jemu...burung2 pun jemu nak mkn...tu yg buah2 tu elok je tak rosak....

Budak ni pun jakun gak mcm ibu dia...tp bukan jakun dgn pokok buah...dia tak heran pun buah2 ni...bukan dia suka pun nak mkn....dia sebuk g kejor kucing tu....cian kucing tu mengoh nak lari kena kejar dgn budak gemuk hehe....

Ini je hasil penat lelah di kebun hehe...aku dah agih2 kan bg kt kwn2 bw blk....tak keje la aku nak bawa blk byk2 sbb cfrmnya nanti busuk mcm tu je.....tp rambutan kuning tu cfrm x busuk sbb aku suka.....

Nanti nak g lagi sbb tadi aku tak amik duku langsat yg bergayut2 kt dahan...sbb duku langsat aku rasa td blm manis sgt sbb blm betul2 masak....kakak ipar aku ckp nanti dh masak dia bgth...cfrm tanpa berlengah aku akan pegi....

3 comments:

LIP (^_^) said...

nak manggis....hehehe..

Salbiah bt Karim said...

sedapnya manggis, yang lain tolak tepi, hehe

Alida Ali said...

tu la benda yg sedap tu pula sikit yg dpt...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Award Dari Eynda

Award Dari Eynda

Anniversary Giveaway...

Anniversary Giveaway...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...