Nuffnang

Wednesday, November 12, 2008

Part 3

Raya tahun 2004 aku tgh sarat mgandungkan Danish…masa raya tu aku ok je cam biasa….mmg lepas 2 mggu raya aku kena bt checkup pegnen cam biasa….tp masa aku g klinik kesihatan masa nak bacaan utk tekanan darah tiba2 nurse ckp tekanan darah aku tinggi…so dia suh duduk dulu rehat mana tahu kot aku letih berjalan ke….bila check kali kedua still sama tingginya….nurse suh aku trs jmp doc, masa doc check pun sama tak turun2…doc ckp aku kena darah tinggi yang kuat mmg tak boleh tunggu lagi aku kena di c-ser dgn kadar yang segera (patut la mlm tu aku rasa penin)..aku dihantar naik ambulan ke hosp besar PPUM….tiba sana trs aku dimasukkan ke labour room…tp doc suh rehat dulu….mmg dari pagi aku tak mkn apa…lapar gila masa tu… diorg ckp aku tak leh mkn sbb nak c-ser kena perut kosong, tp diorg bg la gak aku minum milo dgn mkn biskut skt…dlm kul 6 ptg nurse dtg minta tandatangan aku tuk persetujuan aku akan di c-ser….kul 8 mlm aku ditolak msk ke bilik operation…masa tu aku cuma sempat jmp huby dgn mak mertua kejap je…dlm kul 9 aku dgr tangisan pertama Danish…masa tu tiba2 aku rasa sebak bercampur gembira sampai tak sedar aku leh mgalirkan air mata…cam tu la agaknya perasan seorng ibu yang melahirkan anak…

Setelah semuanya selesai aku ditempatkan di sebuah blk khas yang berhampiran dgn bilik operation utk dimonitor sblm boleh dihtr ke labour room balik…masa tu bila bius dah abis baru aku tahu cam mana rasa sakit yang teramat sakit kat tmp c-ser tu…bila semuanya dah stabil aku ditolak blk masuk c-ser…masa tu baru aku jmp huby sekejap aku cuma sempat tanya dah tgk baby ke belum….bila dekat labour room ada sorang doc pelatih yang monitor aku setiap masa…aku masa tu haus hanya tuhan saje yang tahu…bila aku minta nak minum doc pelatih tu suh tnggu dlm kul 1pg br leh minum air….tiba2 diorg tgk aku dh tak sedarkan diri dan terpaksa dibawa ke bilik ICU dan diorg x-ray kepala aku takut ada pendarahan akibat darah tinggi tu….masa tu huby aku ckp diorg baru sampai umah tiba2 nurse call ckp emergency kena dtg hosp balik…..

Aku tak sedarkan diri dan ditempatkan dlm ICU dlm 3-4 hari..mmg aku tak tgk dan sentuh Danish langsung masa tu…huby aku pun jarang dpt lawat Danish kat wad sebab uruskan pasal aku…masa aku tak sedarkan diri ramai gak yg dtg melawat abg2 & saudara mara…mgikut dari cite diorg aku mmg teruk la masa tu diorg igt aku ni dh 50-50 dah…gila la diorg ni igt aku nak mati lak….bila aku sedar aku tgk aku kat bilik ICU sorang2 dan nampak diorg semua duk kat luar tingkap sbb yang boleh masuk 2 orang je….aku pun terkejut bila sedar tgk mcm2 wayar ada kat badan aku termasuk salur oksigen kat dlm mulut aku….aku pikir kritikal ke aku masa tu sedangkan aku cuma rasa aku baru tido smlm dan hari ni bangun cam biasa hehehee…..huby aku ckp kecian tgk danish masa diorg dtg nak amik tu Danish duk sorang2 kat tmp nurse cam takde mak bapak je…selamat tak tertukar dgn anak org lain hehehehe….walaupun aku dah sedar tp aku still duduk kat dlm bilik ICU lg sampai doc benarkan aku dipindahkan ke dlm wad biasa…dalam 2 lps tu baru aku duduk wad biasa….tapi tekanan darah aku still sama gak tak stabil lg…aku masa tu asyik la minta blk sbb nak tgk anak…tp doc ckp klu blk jd apa2 diorg taknak btanggungjawab…so aku pasrah…doc pindahkan aku kat bilik perseorangan sbb dia pikir maybe aku tension ramai2 tp keputusan still sama…hampir seminggu lbh gak la aku menjadi penghuni hosp…akhirnya doc bg aku blk tp dgn syarat aku kena g klinik berhampiran sehari 3 kali utk check tekanan dan isi dlm form….kalau dlm masa smggu masih sama aku kena msk blk duduk wad…wahhhhhh gila la lagi aku tertekan…dalam sakit2 c-ser aku kena turun naik tangga g klinik….

Tp alhamdulilah dalam masa seminggu tu tekanan darah aku turun so aku tak perlu masuk wad lg….lps semua settle huby htr aku dgn mak mertua blk kpg….dlm 2 mggu je duk kpg aku blk KL dan kerja cam biasa…….mmg kehidupan aku rasa terseksa sgt aku rasa…mcm2 dugaan yang aku terima…tp aku redha sbb segala yang tuhan uji ni ada hikmahnya…skrg lepas hampir 5 tahun aku kawen aku dah dpt rasa sedikit kesenangan atas pengorbanan yang aku lalui selama ni….tapi hanya satu yang aku tak boleh lupakan sampai hari ni ialah Arwah Mak aku….Al-fatihah utk Arwah mak dan abah…

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Award Dari Eynda

Award Dari Eynda

Anniversary Giveaway...

Anniversary Giveaway...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...

GA Contest 1st GA Bday Riena & Ibu...